Ingesloten tussen de rotsen van Zion Canyon

Groots; het eerste woord dat in mij opkomt als ik denk aan Zion Canyon. Een uitstapje naar dit nationaal park, dat betekent pijn aan je nek door het omhoog kijken uit je busraampje. Het kenmerkt zich dan ook door de reusachtige, rode rotsformaties die zo ver als je kan zien omhoog reiken. Je vindt er rust en toch actie, voor al wie zin heeft in een beklimming of wandeling. Maar ook om je gewoon te laten bewonderen is Zion echt een bezoekje waard.

Reisverslag dag 7 – Zion – 8 juli

De achtste dag van onze reis door de westkust van de Verenigde Staten begon in Las Vegas. Daar zijn we ’s ochtends vertrokken richting Zion National Park, een rit van 4 uur. Anders dan in andere parken is het niet toegestaan om met je eigen auto door het park te rijden. Daarom hebben we onze huurauto geparkeerd op een kleine parking naast de weg langs het Zion Canyon Visitor Center.  Vervolgens hebben we bij dit center ook de Zion Canyon Shuttle genomen, een busje dat je helemaal door het park leidt. Deze bus is niet te verwarren met de Springdale Shuttle die terug naar de stad rijdt. De Shuttle heeft 9 haltes waar je kan afstappen. Hiervan is de eerste het visitor center, de tweede het museum, en de overige 7 startpunten van verscheidene wandelroutes.

Ondanks dat het bewolkt was op het moment dat wij Zion Canyon bezochten, herinner ik mij ook nog het feit dat het toch wel 35 graden was. En hoewel wij ondertussen al hogere temperaturen gewoon waren, moet ik toegeven dat we daar in dat busje allemaal op een rijtje zaten te zweten tijdens de rit van 40 minuten. Het uitzicht was echter wel spectaculair, een prachtig stukje natuur zoals je nergens anders ziet.

The Narrows

Net zoals de meeste mensen in de bus zijn wij pas bij de laatste stop afgestapt. Ik wou namelijk de beroemde Narrows zien, een adembenemende plaats waar je bijna ingesloten zit tussen de rotsen. Wanneer we hier echter naartoe aan het wandelen waren, leek de weg wel eindeloos te blijven duren. Niemand had een idee hoe lang de wandeling eigenlijk zou zijn. We hadden gedacht aan zo’n 10 minuutjes heen en terug, maar toen een andere wandelaar ons vertelde dat het nog een uur zou duren voor we de Narrows bereikten, bleek al snel dat we ons sterk misrekend hadden. Daarbij kwam ook nog het feit dat een groot deel van de wandeling je door een rivier leidt. Hier waren we jammer genoeg niet op gekleed en zouden we onze planning voor moeten aanpassen. Omdat we bovendien op dit punt in onze reis al enige vermoeidheid voelden, hebben we besloten om terug te keren.

Wandelroutes

Ik kan niet zeggen dat ik niet teleurgesteld was op dat moment. Ik had namelijk al veel foto’s gezien van de Narrows en het was iets dat ik echt niet wou missen. De korte wandeling die we gemaakt hebben tussen de ontzaglijke rotsen was echter wel al prachtig en rustgevend, de moeite waard dus zelfs als je op voorhand al weet dat je niet de hele weg zult afleggen. Als je er echter op voorbereidt bent is Zion National Park de ideale plaats om een wandeling te maken. Er zijn talloze wandelroutes die starten vanop verschillende haltes en je naar punten brengen zoals Angel’s Landing, of the Narrows (ongetwijfeld de populairste). Meer informatie hierover kan je vragen in het visitor center. Daar hebben ze een overzicht van alle wandelroutes waar ook steeds bijstaat hoe moeilijk en hoe lang de wandeling is – voor elk wat wils.

Tegen 16u30 zijn wij naar ons hotel in Bryce canyon vertrokken, een rit van 2 uur. Samengeteld met nog een avonduitstap in Bryce Canyon National park hebben we die dag in het totaal 420 km en 6 uur gereden.

Meer lezen over onze reis door West-Amerika? Klik dan hier.
Verder lezen over onze volgende dag in Bryce Canyon? Klik dan hier.