Beijing: de start van een fantastische rondreis

Beijing (Peking) doet denken aan de Chinese Muur, de tankman op het Tiananmenplein en aan de Verboden Stad. Een inspirerend begin van onze reis doorheen China waar we onmiddellijk ondergedompeld werden in de Chinese samenleving en cultuur, onze eerste Chinese woordjes leren, eten met stokjes, ontdekken dat enkelen onder ons engeltjes zijn die geluk brengen. In Beijing konden we delen van het authentieke China zien zoals de hutongs, maar we werden ook betoverd door de hedendaagse pracht en praal.

Reisverslag dag 1 en 2 – Beijing City – 19 en 20 juli ’07

Onze rondreis door China startte op 19 juli 2007 in Beijing (Peking). De eerste dag moesten we echter vooral wennen aan het tijdsverschil en rustten we dan ook een beetje uit aan het zwembad van het hotel. De tweede dag bezochten we het Tiananmenplein, het Plein van de Hemelse Vrede. Dit is het grootste stedelijk plein ter wereld: 800 bij 500 meter. Het is bijzonder door zijn verleden, denk maar aan de tankman tijdens het Tiananmen protest in 1989. Er was eigenlijk niet zo heel veel te zien op het plein. Maar wat bleek… de attractie op dit plein waren wijzelf gezien tientallen Chinezen een foto wilden van de blondharigen onder ons. Ze stonden in kringen rond ons te drummen om foto’s te kunnen nemen. Blond haar is namelijk speciaal in China. Een foto met een ‘blonde engel’ brengt bovendien geluk.

Na dit bekende plein brachten we een bezoek aan de Verboden Stad. Hier hebben de keizer en keizerin (en al z’n maîtresses) gewoond. Omdat geel de kleur van de keizer is waren alle daken in de Verboden Stad geel geverfd. Bovendien mochten andere gebouwen in Beijing geen gele daken hebben. Volgens de Chinezen zijn de gebouwen qua architectuur de mooiste van heel China! In de namiddag stond de Tempel van de Hemel op het programma. De hemelsblauwe daken van deze tempel zijn echt prachtig! Zeker een bezoekje waard. ’s Avonds zijn we pekingeend gaan eten in het drukbezochte Qianmen Quanjude Roast Duck restaurant in Beijing. Hier stonden ze in rijen aan te sluiten om binnen te kunnen. In dit restaurant hebben we in een apart kamertje met ons zessen verrukkelijke eend gegeten. Deze eend wordt heel speciaal bereid en dan met een soort pannenkoekjes, sausjes en groenten gegeten. Heel lekker!

Reisverslag dag 3 voormiddag – De Chinese Muur – 21 juli ’07

De Chinese Muur… hier hebben we lang naar uitgekeken.  Wat een beklimming: 800 meter steil omhoog voordat we de muur bereikten! Onze mannen gingen via de trappen naar boven. De vrouwen namen de kabelbaan. Onze 7-jarige vroeg of je boven kon skiën… We zijn op het meest authentieke gedeelte van de muur geweest, namelijk Mutianyu, zo’n 65 km ten noorden van Beijing. Dit deel is wat minder druk bezocht en het is ook een zeer goed bewaard deel van de muur. We hadden er een prachtig uitzicht. Van hier worden vele foto’s voor postkaarten, toeristische boekjes, etc. getrokken. Wist je dat de muur in totaal 6000km lang is? We hadden geluk dat de zon scheen. We konden heel ver kijken. Adembenemend mooi. Na een wandeling op de muur gingen we te voet terug naar beneden. Mijn benen trilden toen we beneden aankwamen.

Reisverslag dag 3 namiddag – Jade fabriek en Ming graven – 21 juli ’07

Na de Chinese Muur vertrokken we naar de Ming graven. Onderweg stopten we nog bij een jade fabriek. Fijn om eens te zien. Ik wist namelijk niet dat jade 3 kleuren kan hebben. Groene jade zie je natuurlijk overal, maar er bestaat ook jade in wit en in rood/bruin. Tijdens de rondleiding leerden we ook hoe je echte jade van valse kan onderscheiden. Veel Chinezen dragen een jade armband aan de linkerarm om het hart te beschermen. Jade is een geluksbrenger voor de Chinezen en er worden helende effecten aan toegeschreven. Na de jade fabriek reden we verder naar de Ming graven. Hier liggen 13 van de 16 keizers uit het Ming tijdperk begraven. We zijn in 1 graftombe binnen geweest. Ik vind zoiets altijd beangstigend en ik was dus ook blij toen ik terug buiten was.

Reisverslag dag 4 – Hutongs, Beihai park – 22 juli ’07

’s Ochtends verkenden we de hutongs. Dit zijn de oudste gedeeltes van Beijing. We reden rond in een riksja. In de hutongs leven momenteel nog steeds veel mensen. Eerst bezochten we 1 van de betere oude huizen. Hier had nog 1 van de lievelingsmaîtresses van de keizer gewoond. Het huis was opgedeeld in een hoofdhuis en 3 bijgebouwen: 1 voor de oudste zoon, 1 voor de tweede oudste zoon en 1 voor de slaven (van vrouwen was in die tijd geen sprake). Weet je dat ze daar sprinkhanen en krekels als huisdier hadden? Die zaten in kleine mooie potjes en maakten veel lawaai. Ze leven maar 100 dagen en worden gebruikt om vechtwedstrijden mee te houden. Een goeie krekel is evenveel waard als een paard!

Na de hutongs hebben we een keizerlijk park bezocht met grote lotusbloem velden: het Beihai park. Dit park was erg mooi en rustgevend! ’s Avonds zijn we naar een erg bekende acrobaten show in het Chaoyang theater gaan kijken. Hiervoor kom ik woorden te kort… zo mooi.

Reisverslag dag 5 – Het Zomerpaleis – 23 juli 2007

Op onze laatste dag in Beijing bezochten we het Zomerpaleis, het buitenverblijf van de keizers uit de Qing Dynastie. Mooi, maar enorm druk. Het mooiste was de 700 meter lange patio met 14000 verschillende tekeningen, elk met een eigen verhaal over liefde, engeltjes, romantiek, paradijs. Aansluitend gingen we nog wat shoppen en ’s avonds was het tijd om onze koffers te pakken want de volgende dag vertrokken we erg vroeg naar de luchthaven voor een binnenlandse vlucht van 3u naar Guilin in het Zuiden van China.

Meer informatie over ons hotel in Beijing vind je hier.
Verder lezen over onze trip in Guilin?  Klik hier.
Meer lezen over onze reis door China?  Klik hier.