Guilin rondreis: een prachtig stukje natuur in China

Guilin doet denken aan authenticiteit, rust, natuur. Het ‘echte China’ ver van de drukke steden Beijing en Shanghai. Buiten Guilin bezochten we ook Yangshuo en Ping’An. Dit was voor ons het mooiste stukje China dat we tijdens onze rondreis zagen. Van de olifant slurfheuvel in Guilin, langs de karstbergen van Yangshuo naar de prachtige uitgestrekte terras rijstvelden in Ping’An.

Reisverslag dag 6 – Guilin – 24 juli ’07

’s Ochtends vroeg vlogen we van Beijing naar Guilin. In Guilin ontmoetten we onze nieuwe gids en chauffeur en reden we naar het Sheraton hotel. In de namiddag bezochten we de plaatselijke zoo en hadden we dan eindelijk onze eerste panda beer van kortbij gezien. Heel mooi dier, maar erg agressief blijkbaar. Het klimaat is hier eigenlijk te warm voor panda’s. Gemiddeld was het er zo’n 32 graden. Niet verwonderlijk dat de panda in een kooi met airco zat ! Na ons bezoek aan de zoo reden we naar de olifant slurfheuvel, een plaatselijke attractie waarbij de rots langs de rivier Li lijkt op een slurf van een olifant die water aan het drinken is uit de rivier.

In de latere namiddag, toen we nog wat boodschappen deden, konden we aan den lijve ondervinden hoe goed de Chinezen Engels praten…niet erg goed dus. Met handen en tanden probeerden we proberen uit te leggen dat we een parasol zochten tot er uiteindelijk toch iemand kon helpen. Zo’n parasol, die eruit ziet als een paraplu maar dan met een zonwerende stof, kon je daar echt wel gebruiken want de zon scheen er erg fel.

Reisverslag dag 7 – Guilin, Yangshuo – 25 juli ’07

Adembenemend! Wondermooi! Geen woorden voor! We waren ondertussen in Yangshuo, in een prachtig landschap met de karstbergen op de achtergrond. We hadden juist een 4 uur durende boottocht gemaakt op de rivier Li, van Guilin naar Yangshuo. Het moto was hier: ‘escape from city chaos’! Rust dus en dat hadden we echt nodig na het drukke Beijing.

Hoewel het een mooie en verzorgde boot was, hebben we tijdens de tocht toch maar niks gegeten van de in de bootkeuken bereidde gerechten. We zagen namelijk dat zowel de borden als de groenten al varend in de rivier gewassen werden. En dat zag er niet zo hygiënisch uit. Wat later kwamen ze ook nog vragen of we wat slangenwijn wilden drinken. Een fles witte wijn met daarin een paar slangen. Iets voor durvers… Het was een prachtige tocht! Voor wie mooie foto’s wil maken van de  adembenemende zichten is deze boottocht een echte aanrader.

We verbleven in het Yangshuo Mountain Retreat hotel. Het was uniek in zijn soort: goed verzorgd, met alle modaliteiten die we nodig hadden en met een prachtig uitzicht. Voor alle zekerheid hadden we wel onze klamboe boven het bed gehangen, want ’s avonds waren er veel muggen. Ook het eten in het hotel was heel lekker: vis met bier bereid (een plaatselijke specialiteit), biefstuk met gember, pompoen met look, vegetarische loempia’s en noodles met groenten.

Die avond gingen we naar de bekende sound and light show in Yangshuo. Mooi! Het is een openluchtshow waarbij de karstbergen als natuurlijk decor gebruikt worden. 800 mensen spelen mee in deze show: landbouwers, schoolkinderen, danseressen, zangeressen, leerlingen van de kunstacademie,…. In het laatste gedeelte van de show maakten 180 verlichte figuranten een dansende ketting met lichtjes die aan en uit gingen. Een heel simpel idee, maar met een zeer mooi effect.

Reisverslag dag 8 – Yangshuo – 26 juli ’07

De volgende ochtend moesten we vroeg uit de veren en gingen we fietsen: hobbeldebobbel op niet verharde wegen, een lekker zwoel temperatuurtje, stoffige paadjes, tussen de rijstvelden, koeien op de weg,… allemaal tafereeltjes die thuis ondenkbaar zijn. Een uurtje later legden we onze fietsen op een bamboeraft en gingen we 2 uur raften op de Yulong rivier.

Vooral de kleine watervalletjes waren spectaculair. Bamboeraften is hier hot! Ze binden 10 bamboestengels aan elkaar en zetten daarop 2 stoelen en een parasol. Een stuurman met bamboestok bestuurt dan de raft. Na het raften probeerden we terug naar het hotel te fietsen, maar met een platte band en 2 losse kettingen ging dat net iets moeilijker dan verwacht. Terug in het hotel waren we allemaal toe aan een frisse douche en een siesta.

’s Avonds gingen we vissen met aalscholvers, een vrij grote watervogel. Deze aalscholvers duiken en vangen de visjes, waarna deze visjes door de visser uit hun bek gehaald worden. Op deze manier werd er vroeger echt gevist. Nu doen de vissers dit enkel nog voor de show.

Reisverslag dag 9 – Guilin – 27 juli 2007

We begonnen de dag met de terugrit naar Guilin (2u rijden). In de namiddag bezochten we de verlichte rietfluitgrotten. Supertof voor de kinderen. We hebben de Lion King gezien, een sneeuwman, de kerstman, het vrijheidsbeeld, een varkenskop, broccoli en andere groenten en fruit, bloemen, olifanten, bamboe-stalagtieten en mieten, en nog veel meer denkbeeldige figuren. In deze grotten werd de film Monkey King opgenomen. We verbleven die nacht opnieuw in het Sheraton hotel.

Reisverslag dag 10 – Guilin, Ping’An – 28 juli ’07

Na het ontbijt reden we naar Ping’An, een dorpje in de bergen op 800 meter hoogte, al leek het hoger te zijn. Het laatste stuk van de rit konden we niet meer met de wagen verder rijden en hebben we een half uur te voet moeten klimmen. Onze bagage werd naar boven gedragen op de ruggen van 2 vrouwen. Vrouwen doen hier blijkbaar al het harde werk. Ons hotel was volledig van hout gemaakt, eigenlijk meer een lodge. Heel speciaal, maar ook erg lawaaierig.

Ping’An is bekend om zijn terrasrijstvelden. We maakten een trektocht van 2 uur door deze rijstvelden. Ze worden ook de rijstterrassen van Longji genoemd (wat letterlijk drakenrug betekent in het Chinees). De rijstvelden waren onder water gezet, waardoor je de terrassen zag glinsteren in de zon. Indrukwekkend! Het mooiste landschap dat we tijdens deze trip gezien hebben. Ook het dorpje zelf, dat we nadien nog verkenden, was heel mooi en authentiek.

Meer informatie over de hotels in Guilin vind je hier.
Verder lezen over onze trip in Shanghai?  Klik hier.
Meer lezen over onze reis door China?  Klik hier.